جدیدترین اخبار >>> خط ۸ متروی تهران در آستانه بهره‌برداری‌



منتشر ‌شده ‌در ۱۳۹۶/۰۱/۱۴ ساعت ۰۹:۲۷     منبع خبر:

‌به‌زودی دومین متروی اقماری تهران در حومه جنوبی پایتخت در قالب خط۸ مترو به بهره‌برداری می‌رسد تا مسافران فرودگاه امام خمینی بتوانند با کمترین هزینه و وقت از طریق مترو به تهران برسند.

این وعده‌ای است که شهردار تهران هفته آخر اسفند ماه ۹۵ و در مراسم بهره‌برداری از ۵۹ واگن مترو به هموطنان داد. راه اندازی این خط سرآغاز تحولی بزرگ در حمل‌ونقل جنوب پایتخت خواهد بود.

نبض خط ۸ را می‌شنوید؟
خط جدید متروی تهران که خط۸ نام گرفته، از ایستگاه شاهد در خط یک آغاز می‌شود و با طول ۲۷کیلومتر، طی مسیر نمایشگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام را از طریق مترو فراهم می‌کند. پروژه خط۸ مترو با فرا رسیدن نوروز۹۶ نیز از فعالیت بازنایستاد و آخرین روزهای تکمیل عملیات ساختمانی، نصب و تست تجهیزات را گذراند تا به‌زودی شرایط بهره‌برداری از آن محقق شود.

افق خط ۸
خط ۸ مترو شامل ۳فاز می‌شود که فاز اول‌ از ایستگاه شاهد تا شهرآفتاب به‌طول ۴کیلومتر سال گذشته افتتاح شد. همچنین فاز دوم آن از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی به‌طول ۲۷کیلومتر آماده بهره‌برداری شده و فاز سوم آن از فرودگاه امام خمینی تا پرند به‌طول ۱۹کیلومتر در برنامه است که با تامین ۴۰۰میلیارد تومانی بودجه دولت باید تکمیل شود.

بدین‌ترتیب خط تهران- پرند ۵۲کیلومتر خواهد‌بودکه سرفاصله حرکت قطارها درآن ۶دقیقه طراحی شده و می‌تواند درصورت تکمیل ۳۲۰هزار نفر را هر روز جابه‌جا کند که این عدد در سال به ۱۱۶میلیون نفر خواهد رسید.

همچنین سرعت قطارها در این خط ۱۲۰ کیلومتر خواهد بود اما برای افتتاح کامل آن به ۱۴رام قطار (۹۸واگن) نیاز است. سال گذشته شهرداری تهران حدود ۶هزار میلیارد تومان برای توسعه متروی شهر تهران هزینه کرد و طبق قانون حمایت از حمل ونقل ریلی مصوب۱۳۸۶، باید دولت نیز ۵۰درصد (۶هزار میلیارد تومان) سهم خود را بپردازد که این عدد در سال۹۵ متأسفانه پرداخت نشد.

لزوم توسعه حمل‌ونقل پایدار
در سال‌های اخیر کمتر کسی است که درباره اهمیت حمل ونقل عمومی نشنیده باشد. هر روز بیش از ۱۹میلیون سفر شهری در پایتخت صورت می‌گیرد که تا سال ۱۴۰۰ باید ۷۵درصد سفرها با مترو و اتوبوس صورت گیرد. در سال‌های اخیر شهرداری تهران سهم مترو را از ۴درصد در سال۸۴ به ۱۸درصد در سال۹۵ رسانده اما باید به‌زودی این سهم به ۳۰درصد برسد و این مهم جز با بودجه‌دهی و توجه ملی صورت نمی‌گیرد.

در اتوبوسرانی نیز باید طلسم ۷سال اتوبوس ندادن دولت به تهران بشکند و دولت توجه جدی به حمل ونقل اتوبوسی شهر کند. طبق قانون دولت باید ۸۲.۵درصد هزینه خرید اتوبوس‌های تهران را بپردازد اما مجلس به‌عنوان نهاد ناظر بر دولت به این نقش توجه جدی ندارد. در بخش حمل‌ونقل حومه‌ای نیز دولت عهده‌دار اصلی توسعه است اما هنوز هیچ برنامه‌ای برای این مهم طراحی نکرده و تنها از ابتدای دولت یازدهم بر جایگزینی قطار حومه‌ای به جای متروی اقماری تأکید دارد و با این بهانه توانسته ۳پروژه متروی اقماری تهران را متوقف کند.

نقش مدیریت شهری در توسعه مترو
توسعه و تکمیل متروی پایتخت بدون حمایت‌های شهردار تهران هرگز امکان‌پذیر نبود. پروژه خط۸ مترو طبق قانون باید با سرمایه‌گذاری کامل دولت انجام شود اما شهرداری تهران در این پروژه از منابع بانکی به‌طور موقت سهم دولت را پرداخت کرد تا دولت بتواند فرصت بازگرداندن این پول به علاوه ۴۰۰میلیارد دیگر برای تکمیل را داشته باشد.مازیار حسینی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید:

اینکه در یک سال به‌صورت همزمان عملیات ساخت ۳خط مترو و ایستگاه‌های آن به‌طور شبانه‌روزی انجام شود، کار بسیار دشوار، حساس و عظیمی بود که در سال۹۵ در تهران عملیاتی شد و در سال۹۶ شاهد به بار نشستن محصول این کار بزرگ و استفاده شهروندان عزیز از حاصل دسترنج خدمتگزاران خود در مجموعه مترو خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه پایانه شهید کلاهدوز در خط۴ مترو در محدوده افسریه در شرق تهران در روزهای آینده افتتاح خواهد شد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، راه‌اندازی متروی فرودگاه امام خمینی و بهره‌برداری گام به گام خطوط ۶ و ۷ مترو در نیمه نخست سال‌جاری ازجمله اقداماتی است که با نامگذاری امسال یعنی «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» همخوانی دارد و شهروندان در سال جدید شاهد تحقق آن خواهند بود.