جدیدترین اخبار >>> متروی تهران به خط پایان رسید



منتشر ‌شده ‌در ۱۳۹۶/۰۵/۱۷ ساعت ۰۹:۳۳     منبع خبر:

۲۷ کیلومتر از خط ۸ متروی تهران که موجب اتصال پایتخت به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی می‌شود با حضور رئیس قوه مقننه، شهردار و رئیس شورای شهر تهران و جمعی از مدیران شهری و کشوری افتتاح شد تا پرونده ساخت متروی تهران با توجه به خطوط طراحی شده فعلی به پایان برسد.

علی لاریجانی که به همراه محمدباقر قالیباف از ایستگاه شهرآفتاب تا فرودگاه امام خمینی را با قطار شهری طی کرد، اظهار داشت: استانداردهای لازم در ساخت خط۸ متروی تهران رعایت شده است. این در حالی است که در یکی دو روز اخیر برخی مسئولان سعی می‌کردند از افتتاح این خط جلوگیری کنند.

آشنایی با مختصات خطوط مترو تهران
شهردار تهران نیز در مراسم روز گذشته از افتتاح باغ پرندگان و پایانه شرق در آینده نزدیک خبر داد. به گفته محمدباقر قالیباف همچنین مترو به پایانه شرق متصل خواهد شد. از سوی دیگر فاز دوم باغ پرندگان نیز با وسعت تقریبی ۷هکتار فضای مسقف تا پایان مردادماه به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس قوه مقننه در سخنرانی مراسم افتتاحیه خط ۸متروی تهران با بیان اینکه برای من افتخاری است که امروز در افتتاح این پروژه مهم مشارکت داشته باشم، گفت: انصافا تیمی که در شهرداری تهران در حال کار و زحمت هستند، روحیه تلاشگری فوق‌العاده‌ای دارند و زحمت بسیاری برای آبادانی این شهر می‌کشند.

علی لاریجانی درخصوص برخی انتقادات از شهرداری تهران و تحویل تهران به‌عنوان شهری سوخته نیز اظهار داشت: کارهای ملی مهم را نباید غبارآلود کرد ضمن اینکه مسئولان شهری توضیح داده‌اند که این کار با چه مشقتی و با هنر و مدیریت توانمند ایرانی به نتیجه رسیده است. به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی این کار بسیار ارزشمندی است که توسط شهرداری تهران و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به موقع به انجام رسیده است. رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به شهردار تهران تأکید کرد:

آقای قالیباف نباید از حرف‌هایی که پشت این قضایا گفته می‌شود دلخور باشند چون برای خدا و ملت کار کرده‌اند و برخی نفهمیده و نسنجیده حرف می‌زنند. تعبیر شهر سوخته تعبیر گزافی است و باید از زحمتکشان تقدیر کرد. مدیریت شهری باید بداند خدماتش دیده می‌شود و حتما توصیه می‌کنیم جریانات و رسانه‌ها رعایت حال زحمتکشان را بکنند.

علی لاریجانی در ادامه با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل ریلی و لزوم توجه به آن در کشور گفت: سالانه ۱۶هزار کشته و هزینه‌های بسیار در تصادفات خودرویی داریم. از همین رو در برنامه ششم توسعه یکی از اولویت‌های مهم را توجه به حمل‌ونقل ریلی قرار داده‌ایم. اما توجه کنید که مشکل اصلی دولت بی‌پولی است و باید روی بودجه جاری ترمز جدی صورت گیرد. وی در ادامه تأکید کرد: دولت باید به‌طور صریح درباره اقتصاد با مردم صحبت کند. امروز ۶۰۰هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور کلنگ زده شده که منبعی برای تکمیل آنها نداریم و باید به بخش خصوصی واگذار شوند. رئیس مجلس خاطرنشان کرد: برای رفع چالش کشور به قیام ملی نیاز داریم و نباید سایه مسائل سیاسی باعث غبارآلود شدن فضا و دیده نشدن رجالی شود که می‌توانند برای کشور مفید باشند.

محمدباقر قالیباف نیز در مراسم سخنرانی افتتاح خط ۸متروی تهران گفت: یکی از سیاست‌های درست مدیریت نقدینگی کشور به سمت اشتغال و توسعه در مسائلی مانند خط ۸متروی تهران اجرا شده است.

شهردار تهران در مراسم افتتاح خط ۸ متروی تهران تأکید کرد: روزی مبارزه کردیم تا شهرداری‌های کشور بانکی برای خود داشته باشند و امروز همین بانک شهر برای پایتخت مفید واقع شده است. وی در ادامه اظهار داشت: به‌خودم خطاب می‌کنم تا همه کسانی که فرصت‌های خدمت‌رسانی را در اختیار دارند، بشنوند که اگر ذره‌ای در حل مشکل مردم غفلت کنیم، نه اجر دنیوی خواهیم داشت و نه اجر اخروی. خدمت به مردم را باید به همه‌‌چیز ترجیح دهیم.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به برخی اظهارنظرهای رسانه‌ای درباره تحویل شهر سوخته گفت: بعد از افتتاح بزرگراه شهید همدانی گفتند آماده‌ایم شهر سوخته را تحویل بگیریم و بعد از افتتاح پروژه‌ها، تهران را آواربرداری کنیم. به گفته قالیباف مردم صبح تا شب در شهر راه می‌روند و می‌بینند. در سال ۸۴تهران در مجموع یک ونیم خط مترو داشت اما امروز که وارد مترو می‌شویم باید حواس‌مان باشد که از تقاطع‌ها و ایستگاه‌هایی که برای جابه‌جایی استفاده می‌کنیم، عقب نیفتیم.

شهردار تهران همچنین تأکید کرد: حالا می‌شنویم شهردار مترو نساخته، این یعنی چه؟ تا دیروز می‌گفتند اهداف را نمی‌دانند و سازه می‌سازند. حالا هر انسان منصفی می‌تواند تفاوت‌های تهران ۸۴و تهران ۹۶را ببیند. قالیباف همچنین با اشاره به برنامه کاندیداهای شهرداری تهران که تحویل شورای پنجم شده است، گفت: اینکه شورای پنجم نمی‌خواهد برای انتخاب شهردار جدید یک روز را هم از دست دهد، قابل‌تحسین است.

حالا برنامه ۵کاندیدای شهرداری را ببینید که برداشت‌های ناقصی از همان رویکرد سال ۸۴ماست. وی با اشاره به عناوین مطرح شده در برنامه‌ها چون ارتقای کیفیت زندگی در شهر، مشارکت مردم، شفافیت، توسعه حمل‌ونقل، آموزش شهروندی و انسان‌محور حرکت‌کردن اظهار داشت: من خواهش می‌کنم حالا که برنامه یکی است بدانند مردم ما را قضاوت می‌کنند و می‌فهمند که افراد و جریانات به برنامه کدام‌شان عمل می‌کنند. شهردار تهران یادآور شد: با همه وجود خوشحالم که در روزهای آخر مدیریت خط هشتی را افتتاح کردیم که از حرم امام آغاز شده و در فرودگاهی به نام ایشان به پایان می‌رسد.

سابقه ساخت یک خط
محمدباقر قالیباف عصر دیروز در حاشیه افتتاح خط۸ متروی تهران، طی سخنانی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: خداوند بزرگ را شاکریم که امروز توفیق پیدا کردیم تا خط۸ مترو را به شبکه ریلی متروی پایتخت متصل کنیم. وی تأکید کرد: براساس مصوبات تنها احداث مترو در محدوده شهر تهران برعهده شهرداری تهران است اما از ۲دولت قبل بحث بود تا خط متروی فرودگاه حضرت امام(ره)، از سوی وزارت راه و شهرسازی وقت اجرایی شود، بنابر این کار را شروع کردند اما با مشکلاتی روبه‌رو بودند و در نهایت این کار تعطیل شد.

قالیباف ابراز داشت: در ابتدا قرار بود تا خط متروی فرودگاه حضرت امام(ره) از سوی شهرداری تهران اجرایی شود اما سپس در دولت وقت گفتند خودمان این خط را اجرا می‌کنیم. البته در قانون نوشته شده است که متروی تهران و حومه همانند متروی تهران - کرج به‌صورت یکپارچه است؛ آن زمان دخالت‌های بی‌موردی صورت گرفت و نظرات بی‌موردی مطرح شد اما در نهایت این کار ۱۰سال به تعویق افتاد. سرانجام در دو سه سال اخیر تصمیم‌گیری شد تا شهرداری این خط را اجرایی کند و امروز نیز این خط از سوی مجموعه مترو و قرارگاه سازندگی خاتم ساخته شده است.

ادامه خط تا پرند
شهردار تهران با اشاره به حومه‌ای بودن خط۸ مترو تصریح کرد: هم‌اکنون خط۸ مترو تا فرودگاه حضرت امام(ره) تکمیل شده و طبیعتا از آنجا به بعد باید ادامه پیدا کرده و به شهر پرند برسد. البته هم‌اکنون بخشی از زیرسازی‌های مورد نیاز در ادامه مسیر انجام شده است و امیدوارم آن بخش هم با سرعت تا پرند ادامه پیدا کند. به گفته قالیباف تست خط۸ متروی تهران تا فرودگاه حضرت امام(ره) در فروردین‌ماه سال‌جاری انجام شده و امروز افتتاح و بهره‌برداری از آن خط به‌صورت رسمی انجام شد.

شهردار تهران از شبانه‌روزی شدن این خط نیز خبر داد که برای نخستین بار انجام می‌شود چراکه بسیاری از مسافران فرودگاه امام خمینی(ره) در ساعات شبانگاهی تردد دارند. طراحی واگن‌های مخصوص برای خط۸ متروی تهران نکته دیگری بود که قالیباف در سخنان خود به آنها اشاره کرد. واگن‌های مخصوص این خط در حال ساخت است که در چند‌ماه آینده این واگن‌ها به خطوط اضافه می‌شوند.

این واگن‌ها از نظر رنگ و مبلمان داخلی نیز با دیگر واگن‌های موجود تفاوت دارند تا مناسب حمل بار و چمدان مسافران فرودگاه باشند. قالیباف در ادامه خاطرنشان ساخت: در آینده به‌دنبال آن هستیم تا خط متروی فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام(ره) به‌صورت ۲۴ساعته فعالیت کرده تا ۲فرودگاه را به یکدیگر متصل کند. همچنین خط یک مترو از تجریش تا فرودگاه حضرت امام(ره) در آینده شبانه‌روزی خواهد بود اما هم‌اکنون خط مترو از فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه دروازه دولت در مرکز شهر به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند.

آرزوی موفقیت برای مدیران آینده شهر
شهردار تهران در جمع خبرنگاران و با بیان اینکه با افتتاح خط۸ مترو و تست خط۶، پرونده ساخت مترو در شهر تهران به پایان رسیده است، ابراز داشت: برخی می‌گویند شهرداری تهران در این سال‌ها بزرگراه ساخت ولی مترو نساخت، اما امروز می‌خواهم بگویم شهرداری و کارمندان شریف و زحمتکش آن هم مترو ساختند، هم بزرگراه ساختند، هم پل ساختند و هم پارک ساختند. امیدواریم تیم آینده مدیریت شهری هم گامی به جلو بردارد و برای آنها آرزوی موفقیت داریم.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به سؤال دیگری درباره ویژگی‌های خط ۸ متروی تهران گفت: بخشی از این خط به‌صورت زیرزمینی طراحی شده است که تا بعد از ایستگاه شهر آفتاب ادامه دارد، در ادامه خط مترو روی زمین اجرایی شده و پل‌های متعددی در طول مسیر دارد.

همچنین در ورودی فرودگاه امام(ره) یک عرشه بزرگ پلی ساخته شده است چرا که مترو باید از روی بزرگراه عبور می‌کرد. وی با اشاره به معماری ایستگاه متروی فرودگاه امام (ره)تأکید کرد: به‌طور قطع زیباترین و بهترین سالن ترمینالی ما در حوزه فرودگاهی و ایستگاه‌های مترو در فرودگاه امام خمینی‌ (ره)ساخته شده است.

ضرورت توسعه شبکه متروی تهران
علی لاریجانی پیش از مراسم و در جمع خبرنگاران گفت: اقدامات خوبی در راستای توسعه متروی تهران صورت گرفته و با توجه به بازدیدی که داشتم ایستگاه شهر آفتاب خط۸ متروی تهران بسیار مرتب و منظم و استانداردهای لازم در این خصوص رعایت شده بود.

وی با قدردانی از زحمات عوامل توسعه خطوط متروی تهران افزود: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا نیز در ساخت متروی تهران زحمات زیادی کشیده و براساس گزارش‌های خطوط مترو از ایمنی خوبی برخوردار است. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در ساخت مترو صورت گرفته ادامه داد: شهرداری تهران درخصوص توسعه مترو زحمات زیادی کشیده و یکی از کارهای مهم تهران این بود که شبکه مترو کامل شد که کار باارزشی است و در این رابطه سرعت کارها خوب بوده است.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه شبکه متروی تهران باید توسعه یابد، به حمایت‌های مجلس از تکمیل مترو اشاره کرد و اظهار داشت: مسئولان ذیربط مترو برآوردهای بودجه‌ای خود را برای اتصال خط متروی فرودگاه امام(ره) به پرند به مجلس ارائه کنند و مجلس در این زمینه همکاری می‌کند.